(Din cartea O inimă neînfricată, de Thupten Jinpa, apărută la editura Litera, pe care o puteți achiziționa și din
librăria online meditative.arts.ro)

Pentru început, liniștiți mintea inspirând de trei până la cinci ori profund, abdominal, apoi expirând încet. Alegeți pe cineva să fie ținta meditației tonglen. Ar putea fi cineva îndrăgit, mai ales cineva care trece prin momente dificile, sau ați putea alege un grup de persoane izgonite din casele lor și care se luptă să supraviețuiască într-o tabără de refugiați, de exemplu.
Contemplați acum: „Exact ca mine, și ei doresc să treacă peste suferință“. Pe baza acestei recunoașteri, generați grija față de bunăstarea lor și dorința de a fi eliberați de durere, frică și întristare.
Cu această dirnță plină de compasiune, imaginați-vă cum durerea, teama și întristarea ies din trupurile lor ca un nor negru ce intră în corpul vostru… În timp ce le inspirați se dizolvă în sfera de lumină strălucitoare din inima voastră, acolo unde sunt pe deplin mistuite. Imaginați-vă că este urmare a faptului că le-ați îndepărtat suferința, s-au eliberat de durere, teamă și întristare.
În timp ce vă gândiți la ei, consolidați gândul: „Exact ca mine, și ei aspiră către fericire“. Pornind de la această remarcă, enerați dorința ca ei să-și găsească pacea și bucuria.
În timp ce cultivați gândurile pline de grijă față de ei, în timp ce expirați imaginați-vă cum trimiteții nori albi și raze de lumină din inima voastră, care-i ating, le oferă compasiunea, bucuria, norocul vostru și tot ce este mai bun în voi.
Repetați în mod alternativ preluarea durerii, fricii și întristării și a trimiterii de pace, bucurie și siguranță.
Acum vedeți dacă puteți face la scară mai mare preluarea și trimiterea. Să spunem că, dacă ați făcut tonglen pentru o persoană îndrăgită care trece prin momente dificile, o extindeți acum la ceilalți mulți aflați într-o situație similară. Inspirați… și expirați.
Puteți chiar extinde tonglen la persoanele pe care le considerați a fi dificile, celor care vă doresc răul și nu au fost corecte cu voi. Contemplați cum și ele, axact ca voi, nu-și doresc suferința, și ele doar își doresc pacea și fericirea.
La sfârșit, dacă vă simțiți inima plină, extindeți tonglen către toate ființele. Imaginați-vă cum dați deoparte durerea, frica și întristarea tuturor ființelor și le trimiteții iubirea-binevoitoare și compasiunea voastră. Stați o vreme, în liniște, cu acest gând în minte.
___
Tonglen este o practică spirituală minunată, eu o consider unul din cele mai prețioase daruri oferite lumii de tradiția tibetană. De asemenea, este o practică spirituală la îndemâna oricui, indiferent de credință, ca și celor fără o credință. Poate fi practicat oriunde, oricând, pentru oricine. Nu este nevoie de un loc special, sau de o pregătire anume. Nu este nevoie decât de deplina voastră prezență – nu trebuie să lăsați să se vadă ce faceți. Intrați în rezonanță cu situația, fiți lângă suferință și inspirați-o, iar pe expir trimiteți iubirea-binevoitoare și compasiunea. Inspirați, expirați. Asta-i tot.
___
Mai multe despre carte
O inimă neînfricată, o inimă de om

Vlad T. PopescuCărți de citit, filme de văzutcarte,spiritualitate(Din cartea O inimă neînfricată, de Thupten Jinpa, apărută la editura Litera, pe care o puteți achiziționa și din librăria online meditative.arts.ro) Pentru început, liniștiți mintea inspirând de trei până la cinci ori profund, abdominal, apoi expirând încet. Alegeți pe cineva să fie ținta meditației tonglen. Ar putea fi cineva...un blog Vlad T. Popescu
ishoot.ro