Iar întrebarea pe care v-o propun este strict legată de Amadeus (1984), filmul lui Milos Forman, și de punctul lui de vedere asupra inevitabilului și permanentului conflict între geniu și truditor, între a creea și a fura. Și este cumva și tema din The Words (2012), unde a fura sau a nu fura opera altuia este și mai amplu tratată. Care o fi adevărul istoric, nu știe nimeni exact, dar raportul între cei doi ăsta a fost, chiar dacă pas cu pas lucrurile se vor fi desfășurat altfel. În fond, filmul are povestea lui, sugerează o idee, nu este o cronică.
“M-ai blestemat să înțeleg valoarea, frumusețea, dar să nu-i pot da naștere eu” spune Salieri, recunoscând că a încercat să obțină prin cele mai josnice tertipuri partiturile lui Mozart pentru a și le însuși. Ba chiar că a renunțat să o aibă prin șantaj pe femeia lui Mozart pentru a avea în continuare șansa de a-i avea notele pe portativ. (Să nu uităm, în contextul filmului, probabil și al piesei de teatru, aflăm totul pe parcursul unei spovedanii cu totul în afara regulilor jocului, spovedania unui supărat pe divinitate, care se declară necredincios, în fața unui tânăr preot pe care-l copleșește și-l frânge ducându-l să simtă lacrimile disperării.)

Eu, unul, mă consider mai degrabă un Salieri, doar că încă nu am găsit Mozartul cu care să mă confrunt… 🙂

Și, să ne înțelegem, Salieri nu este un afon, nu este un om lipsit de talent, nu este un om fără pregătire, singurul lui defect este… că nu este un geniu, că este un truditor în artă, poate un colosal sprijin pentru alții, fie că o face sincer, fie că o face plin de invidie, dar știe că opera lui nu rămâne… Interesant este că fără un Salieri, nu doar ca element de comparație, ci și ca sprijin, co-autor, editor, producător sau cine știe ce alt rol asemănător, opera geniului fie nu se materializează, fie se pierde. Salieri poți să devii muncind, chiar cu o înzestrare modestă. Mozart te naști. Atât! (Interesant cum, după rolul din Amadeus, interpretul lui Mozart, ca și unii dintre cei care l-au interpretat pe Iisus, aproape că nu a mai avut nici un rol important și, la un moment dat, a renunțat să mai joace.) Eu, unul, mă consider mai degrabă un Salieri, doar că încă nu am găsit Mozartul cu care să mă confrunt… 🙂

Filmul pe IMDB
Sursa Foto

Amadeus film
Amadeus ramane un triumf cinematografic: o poveste extraordinara, o glorificare a muzicii sublime a lui Wolfgan Amadeus Mozart, intre cele mai bune 100 de filme conform catalogului Institutului American de Cinematografie si opt Academy Awards, castigate in 1984 pentru: cel mai bun film (produs de Saul Zaentz), celmai bun actor (F. Murray Abraham), cel mai bun regizor (Milos Forman) si cel mai bine adaptat scenariu (Peter Shaffer), dupa piesa sa de teatru.

Vlad T. PopescuCărți de citit, filme de văzutfilmIar întrebarea pe care v-o propun este strict legată de Amadeus (1984), filmul lui Milos Forman, și de punctul lui de vedere asupra inevitabilului și permanentului conflict între geniu și truditor, între a creea și a fura. Și este cumva și tema din The Words (2012), unde a fura...un blog Vlad T. Popescu